In / Tensión

In/tensión was a series of events on Tuesday, November 24th 2015, at the San Francisco Art Institute, which dealt with the concept of displacement as it related to history, memory and land. The artistic proposals, performances and discussions explored the history of the privatized and corporate reality of our current time and place. How do we understand the different forces that have shaped the San Francisco Bay Area? How do we preserve and create spaces where broken narratives can exist and be heard?

The day started with a blessing from David Smith, leader of the Manchester Point Arena Pomo native americans, and Catherine Herrera, Ohlone artist. The day continued with the opening of the Diego Rivera, Paul Sacks and Still Lights galleries. Artists presented works that dealt with displaced historical narratives and with the politics of time. Public presentations and an open dialogue were hosted in the Lecture Hall in the evening, featuring speakers who are deeply engaged in reconstructing broken narratives and re-negotiating the tension around land and knowledge in the Bay Area. In culmination, there was a healing ceremony conducted by members of the Ohlone and Pomo Native communities, continuing the dialogue about the colonial and genocidal history of the land.

These events happened two days before the Thanksgiving holiday, which was a perfect time to reflect on the contested power that shapes history and the construction of collective identities in a time of private corporation’s monopoly over resources and information.

In/tensión fue una serie de eventos llevados a cabo el martes 24 de noviembre de 2016 en el San Francisco Art Institute, tratando el concepto del desplazamiento en relación con la historia, la memoria y la tierra. Las propuestas artísticas, performances y discusiones exploraron la historia de la era corporativa y privatizada de nuestro tiempo y lugar contemporáneos. ¿Cómo entendemos las fuerzas que han formado el área de la Bahía de San Francisco? ¿Cómo preservamos y creamos espacios donde puedan existir y se puedan escuchar narrativas alternas?

El día comenzó con una bendición conducida por David Smith, líder de los indígenas Pomo de Manchester Point Arena, y por Catherine Herrera, una artista Ohlone. El día continuó con la inauguración de las galerías Diego Rivera, Paul Sacks y Still Lights. Los artistas presentaron trabajo relacionado a narrativas historicas desplazadas del conciente colectivo, y con la política del tiempo. Luego se llevaron a cabo unas presentaciones públicas y un conversatorio en el auditorio, con la participación de actores culturales dedicados a la reconstrucción de narrativas alternas y a la negociación de la tensión entre la tierra y el conocimiento en el área de San Francisco. Finalmente se llevó a cabo una ceremonia dirigida por miembros de las comunidades indígenas Ohlone y Pomo, continuando el diálogo sobre la historia colonial y genocida de esta tierra.

Estos eventos sucedieron apenas dos días antes del feriado estadounidense de Thanksgiving, un momento idóneo para reflexionar sobre las complejas relaciones de poder que construyen la historia y la constitución de identidades colectivas en una era en que las corporaciones sostienen un monopolio sobre los recursos y la información.

 

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