The principle of all things is water

This video makes use of one of the first GIFs that attempted to virtually simulate water, in front of a series of full HD videos of the ocean. The sound plays with the electromagnetic static of radial waves–essential for the spread of the virtual world–and the recording of ocean waves. This work proposes a dialogue with the archaeology of digital imaging, reflecting on the reality effect of digital simulations, increasingly more important in our experience of the world. Water is one of the most complex elements to simulate for virtual artists, who are constantly surfing the web in search of the best renders. The connections between water and digital cycles–which I have explored in other works–becomes highly relevant, as I attempt to unpack what a digital ecology-or an ecology of the digital-could look like.  This work opens the door to thinking about the origins of contemporary images, borrowing a phrase attributed to the pre-socratic philosopher Thales of Miletus as a title, who argued that water was the origin of life and knowledge.

Este video utiliza el primer GIF que intentó simular el agua de manera virtual, frente a un video del océano en alta resolución (Full HD). El sonido es un juego entre la estática electromagética de las ondas radiales–esenciales para la divulgación del mundo virtual–y la grabación del sonido de las olas del mar. La obra propone un diálogo directo con la arqueología de la imagen digital, creando una reflexión sobre el efecto de realidad de las simulaciones digitales, cada vez más importantes en nuestra experiencia del mundo. El agua es uno de los elementos más complejos de simular para un artista virtual, quienes surfean constantemente la red en busca de las mejores simulaciones. Las conexiones entre los ciclos del agua y los ciclos virtuales-que he explorado en otros proyectos-cobra una nueva relevancia, en la medida en la que intento descifrar lo que puede significar una ecología digital-o una ecología de lo digital. Esta obra considera los orígenes de las imágenes contemporáneas, tomando como título una frase atribuida al filósofo presocrático Tales de Mileto, quien argumentaba que el agua era el origen de la vida y del conocimiento.